Test dig selv – har du styr musikken i din butik?
Koda er en non-profit-forening, der arbejder for sikre musikskaberes rettigheder, når deres musik spilles offentligt, herunder i butikker. Tjek om du har styr på musikken i din butik.
Det skriver Dansk Erhverv .
Samtidig er der stort potentiale i at bruge musik strategisk til at styrke kundeoplevelsen og brandet - det kan få kunderne til at blive længere i butikken og skabe øget omsætning. Her kan du teste, om du har styr på musikken i din butik.
1) Har du en musikaftale med Koda?
For at du lovligt kan spille musik i din forretning, skal du have en musikaftale med Koda. Koda er en nonprofit organisation, der sørger for, at komponister og sangskrivere får deres betaling, når musikken spilles offentligt. Du kan oprette en musikaftale på www.koda.dk/butik
2) Passer musikken til det, du vil sige med dit brand?
Musik og lyd er noget af det første, vi opfatter, når vi træder ind i en butik. Derfor er det vigtigt, at musikken underbygger de værdier, der ligger i dit brand. På linje med lys, farver og indretning har musikken betydning for, hvordan butikken opleves af kunden samt de følelser, som kunden forbinder med brandet.
3) Varierer du musikken efter sæson, ugedag og tid på dagen?
Den rigtige musik er ikke statisk. Kundens sindstilstand ændrer sig over tid - det kan musikken med fordel afspejle. Det kan være med friske glade sange om sommeren og mere melankolske sange på regnvejrstunge novemberdage. Måske skal der spilles jazzballader mandag morgen og mere up-tempo sange fredag eftermiddag.
4) Har du styr på, hvilken rolle musikken skal have i din butik?
Lydstyrke og placering af højttalere er en vigtig del af musikstrategien. Skal musikken kunne høres uden for på gaden og trække kunder ind, eller skal den være lav og skabe stemningen på et mere skjult og ubevidst plan?
I små butikker kan kunden føle sig overvåget, hvis musikken er for lav. Omvendt kan høj og fremtrædende musik andre steder virke stressende og afskrækkende. Tag stilling til, hvilken rolle musikken skal have i din butik for at give kunden den bedste oplevelse.
Få flere tips og tricks til, hvordan du kan bruge musik mere strategisk i Kodas guide ”Musikkens værdi ”.